![Christopher Williams, “Kodak Three Point Reflection Guide / © 1968, Eastman Kodak Company, 1968 / (Meiko laughing) / Vancouver, B.C. / April 6, 2005”,.](http://www.revistalapiz.com/wp-content/uploads/2014/10/christopher_williams-kodak_reflection_guide.jpg)
Christopher Williams, “Kodak Three Point Reflection Guide / © 1968, Eastman Kodak Company, 1968 / (Meiko laughing) / Vancouver, B.C. / April 6, 2005”, 2005, impresión cromogénica, 50,8 x 61 cm.
Con un enfoque conceptual, la fotografía de Christopher Williams (Los Angeles, 1956) examina las convenciones que rigen la producción de imágenes en el mundo contemporáneo: el fotoperiodismo, la fotografía de producto, las imágenes de archivo, la imagen publicitaria… Williams dirige su atención a la historia de la fotografía, diseccionando sus aspectos teóricos y políticos e inyectándolos en sus obras, que funcionan a modo de arquetipos.
![Christopher Williams, "Cutaway model Nikon EM. Shutter: / Electronically governed Seiko metal blade shutter vertical travel with speeds from 1/1000 to 1 second with a manual speed of 1/90th. / Meter: Center-weighted Silicon Photo Diode, ASA 25-1600 / EV2-18 (with ASA film and 1.8 lens) / Aperture Priority automatic exposure / Lens Mount: Nikon F mount, AI coupling (and later) only / Flash: Synchronization at 1/90 via hot shoe / Flash automation with Nikon SB-E or SB-10 flash units / Focusing: K type focusing screen, not user interchangeable, with 3mm diagonal split image rangefinder / Batteries: Two PX-76 or equivalent / Dimensions: 5.3 × 3.38 × 2.13 in. (135 × 86 × 54 mm), 16.2 oz (460g) / Photography by the Douglas M. Parker Studio, Glendale, California / September 9, 2007– September 13, 2007", 2008.](http://www.revistalapiz.com/wp-content/uploads/2017/04/christopher_williams-cutaway_model_nikon_em.jpg)
Christopher Williams, «Cutaway model Nikon EM. Shutter: / Electronically governed Seiko metal blade shutter vertical travel with speeds from 1/1000 to 1 second with a manual speed of 1/90th. / Meter: Center-weighted Silicon Photo Diode, ASA 25-1600 / EV2-18 (with ASA film and 1.8 lens) / Aperture Priority automatic exposure / Lens Mount: Nikon F mount, AI coupling (and later) only / Flash: Synchronization at 1/90 via hot shoe / Flash automation with Nikon SB-E or SB-10 flash units / Focusing: K type focusing screen, not user interchangeable, with 3mm diagonal split image rangefinder / Batteries: Two PX-76 or equivalent / Dimensions: 5.3 × 3.38 × 2.13 in. (135 × 86 × 54 mm), 16.2 oz (460g) / Photography by the Douglas M. Parker Studio, Glendale, California / September 9, 2007– September 13, 2007», 2008, impresión crimogenic, 50,8 x 61 cm.
En el repertorio de Williams destaca la idea de la imagen como un elemento más en la construcción capitalista de la realidad como espectáculo. Esta visión de la modernidad tardía se encuentra, por ejemplo, en la obra For Example: Die Welt ist schön (1993-2001), donde echa mano de las convenciones de la imagen publicitaria para hablar de asuntos como la colonización y el papel de la fotografía durante la Guerra Fría. En una obra como SOURCE (1981), Williams se centra, en cambio, en el fotoperiodismo, apropiándose de imágenes y refotografiándolas, subvirtiendo las convenciones del género.
![Christopher Williams, "Erratum / AGFA Color (oversaturated) / Camera: Robertson Process Model 31 580 Serial #F97-116 / Lens: Apo Nikkor 455 mm stopped down to f90 / Lighting: 16,000 Watts Tungsten 3200 degrees Kelvin / Film: Kodak Plus-X Pan ASA 125 / Kodak Pan Masking for contrast and colour correction / Film developer: Kodak HC-110 Dilution B (1:7) used @ 68 degrees Fahrenheit / Exposure and development times (in minutes): / Exposure Development / Red Filter Kodak Wratten PM25 2´30? 4´40? / Green Filter Kodak Wratten PM61 10´20? 3´30? / Blue Filter Kodak Wratten PM47B 7´00? 7´00? / Paper: Fujicolor Crystal Archive Type C Glossy / Chemistry: Kodak RA-4 / Processor: Tray", 2000.](http://www.revistalapiz.com/wp-content/uploads/2017/04/christopher_williams-erratum.jpg)
Christopher Williams, «Erratum / AGFA Color (oversaturated) / Camera: Robertson Process Model 31 580 Serial #F97-116 / Lens: Apo Nikkor 455 mm stopped down to f90 / Lighting: 16,000 Watts Tungsten 3200 degrees Kelvin / Film: Kodak Plus-X Pan ASA 125 / Kodak Pan Masking for contrast and colour correction / Film developer: Kodak HC-110 Dilution B (1:7) used @ 68 degrees Fahrenheit / Exposure and development times (in minutes): / Exposure Development / Red Filter Kodak Wratten PM25 2´30? 4´40? / Green Filter Kodak Wratten PM61 10´20? 3´30? / Blue Filter Kodak Wratten PM47B 7´00? 7´00? / Paper: Fujicolor Crystal Archive Type C Glossy / Chemistry: Kodak RA-4 / Processor: Tray», 2000, impresión cromogénica, 35,6 × 27,9 cm.
El interés de este artista en la obra de cineastas como Jean-Luc Godard, Harun Farocki o Georges Franju se refleja en su propia producción audiovisual, que inició con sus tempranos cortos de finales de la década de los setenta. Por otra parte, Williams se ha valido también de las intervenciones espaciales para exponer su visión de la deriva de la imagen en el capitalismo tardío.
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